úterý 8. listopadu 2011

Trimeles na cestách - PAŘÍŽ

Bonjour ! Ça va? ... Ano, ano ... Francie, francouzština a Paříž. To je naše dnešní téma. Chcete se o Paříži dozvědět něco více, než jen, že tam stojí Eiffelova věž? Jste připraveni ovládnout se při představě luxusní francouzské kuchyně? Společně s jezevcem Rickym jsem se vydala do hlavního města Francie právě proto, abych vám krásy tohoto místa dokázala dopodrobna vylíčit!

Poloha Paříže ve Francii


Jak jsem již zmínila, Paříž je hlavním a se 2 miliony obyvatel zároveň také největším městem Francie. Samotné město také tvoří centrum jednoho z 21 regionů země, Île-de-France a samo o  sobě je také jedním ze 101 departementů, département de Paris.


Na letišti jsme se s Rickym cítili poněkud ztracení

Rychle jsme se s Rickem vzpamatovali, vzali si taxíka a s klidem dorazili do našeho apartmánu. Pravda, recepční se na mě díval poněkud neklidně, že sebou do hotelu táhnu jezevce, ale což, na stránkách psali: "Zvířata vítána". Rychle jsme vybalili a vyrazili do města, přeci nebudeme víkend ve Francii marnit na hotelu, no ne? První místo, kam jsme vyrazili byla Eiffelova věž - jedno z nejnavštěvovanějších a také nejznámějších míst. Postavena byla v letech 1887 - 1889 Gustavem Eiffelem, podle kterého dostala i jméno. 



A tady jsme bydleli :) 
Nenechali jsme si utéct příležitost fotky u Eiffelovky


"Výtržnictví v Louvru" 
Dalším zajímavým místem ve Francii je dozajista muzeum Louvre, ve kterém můžete nalézt jeden z nejznámějších obrazů Leonarda da Vinciho - Mona Lisu. I já jsem měla nutkání se trochu předvést a stát se středem pozornosti a trošku si zakouzlila .. Bohužel, byla jsem z muzea vyvedena a mnoho jeho dalších krás jsem již nestihla shlédnout :( A je vám jistě jasné, že i když jsem za Rickyho velmi orodovala, bylo velmi namáhavé si prosadit i jeho vstup do muzea, natož to, aby tam zůstal sám. 
Aby nám to nebylo líto, cvakli jsme se alespoň před muzeem.

Po návratu na hotel jsme byli oba více než vyčerpaní. Ricky zalehl a okamžitě spal, já však otevřela své poznámky, které jsem celý den poctivě psala a začala dávat dohromady článek. Vždyť po příletu domů mě čekají ještě minimálně 2 odstavce o francouzské kuchyni! 

FRANCOUZSKÁ KUCHYNĚ

Všichni jistě známe francouzské croissanty nebo crêpes (francouzské palačinky). Jistě má valná většina z vás, stejně jako já, ráda sladkosti, proto jsem se dnes rozhodla připravit si pro vás právě tyto dva dezerty. 

CRÊPES

Ingredience
•1/2 kostky droždí FALA
•500 g hladké mouky
•335 ml mléka
•100 g másla
•100 g cukru krupice
•4 vejce
•máslo na pečení
•špetka soli
•vanilkové aroma

Postup

Do teplého mléka vhodíme máslo a nechápe rozpustit. Poté přisypeme cukr a a přidáme droždí. Přilijeme vejce a aroma a prošleháme. Dále přidáme mouku, osolíme a promícháme do hladkého těsta. Necháme asi 20 minut kynout při pokojové teplotě. Vykynuté těsto lijeme na rozpálenou pánev vymazanou máslem a pečeme z obou stran. Pak už záleží jen na vás, jak si je "dozdobíte". Marmeládou, šlehačkou, medem... Zajímavé jsou s pudingem nebo slanými náplněmi :)

Doba přípravy

Příprava těsta - 30 minut
Kynutí - 20 minut
Pečení - 30 minut
No nevypadají lákavě? :)
CROISSANT

Ingredience
•1 kostka droždí FALA
•670 g hladké mouky
•100 ml mléka
•170 ml vody
•300 g másla
•2 vejce
•65 g cukru
•100 g sekaných mandlí
•špetka soli


Postup

Mouku prosejeme, osolíme, přidáme cukr, droždí, 1 vejce, vlažné mléko a vodu. Hmotu vypracujeme do polotuhého těsta a vyválíme z ní obdélník 40 x 20 cm, poklademe plátky másla, uzavřeme do těsta a znovu rozvalujeme tak, aby nám máslo neprotrhlo těsto. Opět složíme na menší tvar. Necháme přikryté 10 minut kynout. Rozvalování, překládání a kynutí těsta opakujeme třikrát. Těsto přikryjeme utěrkou a necháme kynout dokud nezdvojnásobí svou velikost (cca 30 minut). Vykynuté těsto rozválíme  na obdélník 30 x 60 cm a rozkrájíme ho na trojúhelníky. Smotáme je od základny ke špičce do tvaru croissantu. Croissanty položíme na pomaštěný a moukou vysypaný plech a necháme ještě asi hodinu kynout při pokojové teplotě. Potřeme je rozšlehaným vejcem, posypeme plátky mandlí a pečeme dozlatova v rozpálené troubě asi 12 – 18 minut při teplotě 180 °C.

Doba přípravy

Příprava těsta - 25 minut
Kynutí - 120 minut
Pečení - 12 - 18 minut

I vy si můžete takové vychutnat! 

Rozhodla jsem se pro vás také připravit menší gastronomickou soutěž. Popíši vám tu jednu francouzskou specialitu a vaším úkolem bude zjistit, o kterou se jedná a pro který region je právě tato specialita typická. Další částí bude popsat jednu francouzskou specialitu. Vaše řešení mi posílejte do pátku 11.11. 2011 sovou (Dairine von Cartage). A mám tu pro vás menší lákadlo - 3 z vás, kteří odpoví správně, s sebou vezmu na další cestu, a to do ŘÍMA!

Úkol 1
Díky vykrmování a umístění drůbeže v posadě játra mimořádně ztuční a nabudou výrazné chuti, které si labužníci velmi cení. Obvykle jen krátce opékají a podávají na topince jako předkrm, jako součást salátů nebo doplněk některých masových specialit. Zpracovávají se také na paštiku. V posledních letech proti vykrmování drůbeže na tučná játra čím dál silněji protestují obránci zvířat, takže se tahle drahá lahůdka možná stane nedostupnou. 

Úkol 2
Druhou částí vašeho úkolu bude popsat mi, co je to CHOUCROUT. Poradím vám, že je to alsaská specialita. Stačí popsat pár větami, kdo bude chtít, může mi poslat i link na obrázek :) 

Pokud tedy víte, nebo alespoň tušítě obě odpovědi neváhejte a posílejte mi sovy! Nezapomeňte na výhru - výprava se mnou a Rickym do Říma ! 

Pro Žlutého Trimela
Dairine von Cartage

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Mňamííí! Croissanty, takové labužnické recepty bys mohla dívat i častěji O:) Jinak super článek! :))

Dairine von Cartage řekl(a)...

Pokusím se pokaždé přidat nějaký ten zajímavý recept :D :)) A děkuju! :))

Anonymní řekl(a)...

Nééé, na ty recepty se nedá koukat... teď mi bude ještě půl dne kručet v žaludku! :D Skvělý článek, hned bych se do Francie vydala... Neuspořádámě někdy kolejní výlet přenášedlem? :D Siny de Sorrow